Leve(n)de straat! 

Inspiratie voor meer leven op straat

De gemeente Vorselaar is een absolute kartrekker in Vlaanderen op vlak van blauwgroen en wilde haar ervaringen hieromtrent delen. Een wervende inspiratiegids en bijhorend filmpje toont  hoe een brede en verharde verkavelingsstraat uit de jaren 70 en 80 kan worden omgevormd tot een levende, levendige en toekomstbestendige straat.

 

Het filmpje toont hoe een traditionele brede verkavelingsstraat kan worden omgevormd tot een levende straat.  Let ook op wat er met het regenwater en ondergronds met de riolering gebeurt.

 

Lees hieronder stap voor stap wat er gebeurt.

In een klassieke verkaveling stroomt het regenwater op de brede, verharde wegen en voetpaden rechtstreeks de riolering in. Vaak is het dezelfde riolering die ook het afvalwater afvoert. Geen enkele rioolbuis is echter groot genoeg om de meest extreme regenval op te vangen. Wateroverlast kan tijdens dergelijke buien nergens uitgesloten worden. En in droge periodes zit er niet genoeg water in de grond, zodat je kostbaar drinkwater voor je moestuin moet gebruiken.

Het regenwater blijft beter op de plaats waar het valt. Als het maximaal de kans krijgt om in de bodem te dringen, lost dat zowel wateroverlast als verdroging op. De eerste stapjes kunnen al gezet worden door de bermen simpelweg te ontharden, zodat een deel van het regenwater ter plaatse blijft. Bovendien zorgt een groene berm voor een letterlijk en figuurlijk levendigere straat. De boom- en plantkeuze moet uiteraard worden aangepast aan de ondergrond en de aanwezigheid van onderliggende nutsvoorzieningen.

Nog beter is om een verlaagde berm in te richten zodat het volume om water te bufferen vergroot, en een teveel aan regenwater kan afgevoerd worden. Het regenwater dat op het openbaar domein valt, komt dan niet meer in de riolering terecht. Grachten, wadi’s en infiltratiestroken of –kommen behoren tot de mogelijkheid om bovengronds te infiltreren. Denk eraan dat het water in de verlaagde berm moet geraken, door bijvoorbeeld een verlaagde boordsteen te gebruiken, of door openingen te laten tussen de boordstenen. Je kan het buffervolume verder vergroten door de verlaagde berm door te trekken in een wegversmalling. Dan zorg je ook meteen voor een groener en vertragend wegbeeld.

Maar je kan ook all the way gaan. Bewoners kunnen het regenwater dat op het dak van hun woning valt ook opvangen in hun (voor)tuin – al dan niet in een wadi – met een overloop naar de verlaagde berm. Het regenwater in de straat of tuin komt dan niet meer in de afvalwaterriolering terecht, wat leidt tot een hogere grondwatertafel en meer marge op de afvoercapaciteit van de afvalwaterriolering. En ook de zuiveringsefficiëntie bij de rioolwaterzuiveringsinstallaties en de kwaliteit van het oppervlaktewater nemen toe. Maar… ook het straatbeeld en het gebruik van de straat wijzigen. De grens tussen de straat en de tuin lijkt te vervagen. Alles ligt binnen het handbereik van een levende straat.